Trafikverket vill permanenta beredskapsflygplatser

LUFTFART2021-08-10
Trafikverket vill mångdubbla statens stöd till beredskapsflygplatser och öka antalet från dagens 10 ordinarie flygplatser till 22. Därmed skulle 12 av dagens 17 temporära beredskapsflygplatser permanentas.

På grund av den pågående pandemin har Trafikverket intensifierat översynen av beredskapsflygplatser i landet. Nu föreslår myndigheten att Sveriges 10 ordinarie flygplatser utökas till 22. Syftet är att säkra att samhällsviktiga flygtransporter kan göras över hela Sverige under alla tider på dygnet, även när flygplatserna normalt inte har öppet. Utmaningarna under pandemin har enligt Trafikverket visat att det system med tio beredskapsflygplatser som beslutades 2012 inte räcker för hälso- och sjukvårdens behov. När den nationella belastningen inom sjukvården blir större ökar behovet av förflyttningar av patienter med ambulanshelikopter och ambulansflygplan. Beredskapssystemet behöver dessutom säkra brandflygets, Försvarsmaktens och andra samhällsviktiga flygtransporter på nationell nivå.

Under första halvåret 2020 gjorde Trafikverket en översyn av behovet av beredskapsflygplatser. På grund av pandemin fanns då ett behov av snabba lösningar och därför tecknade Trafikverket då, på uppdrag av regeringen, avtal med 17 temporära flygplatser i slutet av 2020.

I sommar har Trafikverket genomfört ett kompletterande regeringsuppdrag utifrån erfarenheterna av behovet av beredskap under pandemin, vilket ligger till grund för förslaget att permanenta 12 av de 17 tillfälliga flygplatserna. Enligt Trafikverket behöver anslaget för hålla de aktuella flygplatserna öppna ökas från årets 9,5 miljoner kronor till 58 miljoner.

”Det här är ett resultat av de erfarenheter regionerna och andra aktörer, liksom vi själva, har samlat på oss under pandemin. Vi har mot bakgrund av detta kunnat utvärdera ytterligare hur nätet med beredskapsflygplatser bör se ut för att möta behoven vid en kris av den här typen”, konstaterar Trafikverkets strategiska planerare Katarina Wigler i ett pressmeddelande.

En vägledande princip vid urvalet har varit att beredskapsflygplatserna ska vara lokaliserade nära ett universitets-, läns- eller länsdelssjukhus med akutmottagning och helikopterplatta, vara utspridda över hela landet och kunna fungera som back-up för varandra vid oväntade händelser. Möjligheterna till tankning och helikopterflygningar vid svåra väderförhållanden har också legat bakom urvalet.

De tio ordinarie beredskapsflygplatserna är i dag Gällivare, Göteborg Landvetter, Luleå, Malmö, Ronneby, Stockholm Arlanda, Sundsvall-Timrå, Visby, Umeå och Åre-Östersund. Nu föreslår Trafikverket att också Jönköping, Karlstad, Kiruna, Kristianstad, Linköping-Malmen, Lycksele, Mora, Skavsta, Trollhättan-Vänersborg, Växjö, Uppsala-Ärna och Örebro blir permanenta.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.