Bild: Mostphotos

Tuff tid för Swedac efter kontorsstängning

SWEDAC2020-05-07
Beskedet att Swedacs kontor i Stockholm skulle avvecklas och verksamheten omlokaliseras till huvudkontoret i Borås slog ned som en bomb bland de 40 anställda i januari 2018. Bara tre av dem följde med i flytten. Det har lett till en lång uppförsbacke för myndigheten, säger STs dåvarande avdelningsordförande Susanne Skogman.

Swedac har ett stålbad framför sig”, skrev arbetstagarkonsulten Mikael Eriksson i en rapport som ST beställde kort efter regeringens beslut att myndighetens kontor i Stockholm skulle läggas ned.

Den 30 april 2019 var Stockholmskontoret tömt. Nästan på dagen ett år senare säger Susanne Skogman, som varit STs avdelningsordförande fram till mars i år, att det blev ungefär som arbetstagarkonsulten befarat.

­– Vi har lång väg att gå och får räkna med några tuffa år framöver, förklarar hon.

Även myndighetens nuvarande generaldirektör, Ulf Hammarström, bedömer att det kommer att ta lång tid att komma tillbaka till samma kompetensnivå som tidigare. Bland annat har handläggningstiderna ökat.

– Många är nya och de som slutade hade jobbat ganska länge inom området, förklarar han.

Men alla tidigare farhågor har inte besannats. Från början deklarerade regeringen att flytten skulle klaras av inom befintlig budget, vilket oroade den dåvarande myndighetsledningen som menade att det kunde behövas upp till 127 miljoner kronor i budgettillskott. Så mycket pengar fick man inte, men väl 30 miljoner kronor över tre år. Tillskottet har varit tillräckligt för att täcka kostnaderna för flytten, säger Ulf Hammarström.

Personalen på Stockholmskontoret informerades om att kontoret skulle avvecklas samma dag som statsminister Stefan Löfven berättade om det på en presskonferens.

Beskedet kom som en blixt från klar himmel, chockartat och väldigt oväntat”, sade en av de anställda till Publikt då. Oron bland de anställda var stor, liksom osäkerheten om huruvida man skulle flytta med till Borås eller inte.

I sitt beslut satte regeringen 30 april 2020 som sista datum för flytten, men myndigheten valde att sätta slutdatumet ett år tidi­gare. En utdragen process kostar mer för arbetsgivaren, konstaterade Dick Nummelin, STs dåvarande vice avdelningsordförande på myndigheten.

Det slutade med att tre av de 40 anställda vid Stockholmskontoret flyttade med till Borås och att en handfull fick pension eller någon annan särlösning, enligt Swedacs kommunikationschef Peter Kronvall.

För dem som valde att sluta gick det i allmänhet snabbt att hitta nya jobb, förklarar Susanne Skogman.

– Det gick jättefort, vilket kändes bra.

Trots att pressen på de anställda i Borås varit stor, ser hon fördelar med omorganisationen.

– Många har fått jobba väldigt hårt. Men det finns fördelar med att alla är samlade på en och samma arbetsplats och vi kämpar tillsammans för att bygga upp kompetensen igen. Och det är roligt med nya arbetskamrater, tillägger hon.

Om Swedac

  • Swedac är nationellt ackrediteringsorgan för Sverige. Ackreditering av varor och tjänster sker enligt internationella standarder och kan vara obligatorisk eller frivillig.
  • Myndigheten har 120 anställda med kontor i Borås.
  • Verksamheten är till största delen avgiftsfinansierad.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Omlokalisering
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.