Uttröttad lokförare körde mot rött
Hittills i år har det inträffat 19 säkerhetsincidenter på Transdev, rapporterar Arbetsvärlden. Vid ett av tillfällena körde en uttröttad lokförare mot rött ljus. Enligt företagets egen utredning orsakades händelsen av schemaläggningen.
Det råder ett utbrett missnöje med arbetssituationen bland de anställda på Transdev, skriver Arbetsvärlden. I en nyligen genomförd medarbetarundersökning uppgav sex av tio anställda att arbetsbelastningen är ohälsosam, och sju av tio lokförare anser sig sakna möjlighet att påverka sin arbetssituation.
Enligt arbetsgivarens utredning av rödljuskörningen vid Mälartåg, som inträffade i Läggesta utanför Mariefred i februari 2025, berodde den på ”brister i styrningen” och utarbetad personal.
Operatören Transdevs egen utredare skriver att incidenten hade sin grund i schemaläggning och rutiner som gör att säkerhetsbedömningar måste vägas mot risken för löneavdrag:
”När en förare ligger nära gränsen för vad denne klarar av så krävs det inte mycket för att denne ska hamna på fel sida av säkerhetsmarginalen. I det aktuella fallet har en förare påbörjat en tidig morgontur efter att under en längre tid känt sig trött och utarbetad”, skriver utredaren enligt Arbetsvärlden.
Transdev har haft problem med schemaläggningen sedan företaget i fjol tog över trafiken från MTR. Det har enligt Arbetsvärlden lett till oförutsägbara arbetstider, sena pass följda av tidiga morgnar samt arbetspass på upp till 12 timmar.
”Föraren har under en längre tid upplevt att arbetsbelastningen har ökat och att dennes tjänstgöringsturer blivit längre. Detta har lett till att föraren allt som oftast känner sig väldigt trött under arbetstid”, står det i säkerhetsutredningen.
Av de 19 säkerhetsincidenter som hittills inträffat under 2025 har två varit kollisioner i depån och sex fall där tåg passerat en stoppsignal. Det framgår av företagets egen statistik som Arbetsvärlden tagit del av.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.