Stort missnöje med Transdev på Mälartåg
En majoritet av Transdevs anställda vid Mälartåg tror inte att de kommer att jobba kvar om ett år, enligt en medarbetarundersökning som Arbetsvärlden tagit del av.
När Transdev tog över driften av Mälartåg från MTR för ett år sedan fanns stora förhoppningar om att det skulle leda till bättre arbetsförhållanden. Men i en medarbetarundersökning som gjorts av skyddsorganisationen svarar 59 procent av tågförarna och 65 procent av tågvärdarna att de antagligen inte kommer att jobba kvar om ett år.
”Jag hade det bättre som anställd av kinesiska staten”, lyder ett av omdömena som återges i Arbetsvärlden.
I undersökningen uppger sex av tio anställda att arbetsbelastningen är ohälsosam, och sju av tio lokförare anser sig inte kunna påverka sin arbetssituation.
Sju av tio tågvärdar och sex av tio förare svarar att de inte får den återhämtning de behöver. Fyra av fem medarbetare anser att turerna i schemat är utformade på ett sätt som inte förebygger stress, trötthet eller olycksrisker.
Transdevs tillförordnade affärschef Carl Fredrik Bernmar beskriver situationen som beklaglig. Han säger till Arbetsvärlden att företaget varit nere på botten och vänt.
”Det är ett nödavtal. Det är klart att vi ska vara bättre. Jag ser redan nu att vi är på väg åt rätt håll”, säger han till tidningen.
Carl Fredrik Bernmar säger sig dock inte utlova nya, mer förutsägbara scheman i samband med nästa tidtabellsskifte i december.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.