Annons:

Susanna Nutti, flygledare vid Luftfartsverket i Kiruna
Bild: Kenneth Paulsson
Susanna Nutti, flygledare vid Luftfartsverket i Kiruna

Pension vid sextio för flygsäkerhetens skull

FÖRDJUPNING: MEDLEM I ST2015-10-07

Namn: Susanna Nutti.
Ålder: 38 år.
Bostad: Villa i Gällivare.
Familj: Mamma, pappa och syskon.
Yrke & arbetsplats: Flygledare på Luftfartsverket ATS Kiruna.
Månadslön: 64 000 kronor.

Det här gör jag på jobbet: Vi flygledare kommunicerar med piloter, markpersonal och kolleger i tornet. En flygledares uppgift är att separera flygplanen från varandra och från fordon på marken och se till att det är lagom avstånd mellan start och landningar. Kiruna är enda stället i Sverige som inte har någon radar. Så vi kan inte se var flygplanen är utan får fråga desto mer. Det handlar om att se till att alla har den information de behöver. Vi pratar via radio på engelska eller svenska, det är pilotens val. 

Dessutom observerar vi vädret varje halvtimme och berättar för piloterna om vädersituationen. Snöhållningen på den här flygplatsen är fantastisk. Det är betydligt mindre väderpåverkan på flyget här än när jag jobbade med hårda vindar och dimma i Visby.

Som flygledare måste du vara stresstålig och kunna ta in mycket information samtidigt och ändå kunna prioritera. Och så måste du vara bekväm med att säga nej, eftersom alla kanske inte alltid kan få sina önskemål tillgodosedda på en gång.

Vi är fem flygledare som är schemalagda här i tornet. Sedan har vi beredskap på nätterna och ska kunna inställa oss på en timme.

Det här gör jag på fritiden: Jag har en häst som jag tävlar i medelsvår dressyr med. Det tar så klart mycket tid. Sedan är jag även renskötare vid behov eftersom familjen har renar i Unna Cerus sameby.

Det bästa med jobbet: Det är att det är omväxlande, man vet aldrig hur dagen ska bli. Det är också väldigt brett, jobbet innehåller många olika saker och det finns många områden att snöa in på om man vill. 

Det vill jag förändra i jobbet: Jag skulle vilja att vi fick arbetsro så att fokus inte förskjuts från flygsäkerheten.

Därför är jag med i ST: Därför att det är det sätt jag har att påverka. 

Viktigaste frågan för facket: Det är att behålla flygledares pensionsålder, som är 60 år. Det handlar om flygsäkerhet. Det finns massor med forskning som visar att den kognitiva förmågan minskar efter 60 år. Lokalt har vi en bra arbetsmiljö och löser eventuella problem med de resurser vi har.