Bild: Monika Manowska

Arbetsförmedlare får jobb på kundtjänst

ARBETSFÖRMEDLINGEN2019-03-26
Runt 700 anställda som annars skulle bli utan jobb får i stället börja på Arbetsförmedlingens kundtjänst. Det är resultatet av förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Förhandlingarna har också fastställt de turordningskretsar som ska gälla.

Efter att de första förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare kring de 4 500 varslade tjänsterna avslutats står det nu klart att runt 700 av dem som ligger i riskzonen för att bli av med jobbet i stället får flytta över till kundtjänst, uppger Fredrik Andersson, ordförande för ST inom Arbetsförmedlingen. 

Att fler arbetssökande ska möta sin arbetsförmedlare via chat, telefon eller mejl istället för öga mot öga är något som Arbetsförmedlingen planerat för sedan tidigare. Efter regeringens beslut om att delvis privatisera verksamheten och minska anslagen snabbas den processen på och kundtjänst byggs ut.

Kundtjänstkontoren finns i dagsläget på tolv orter och ska nu byggas ut på tre till - Göteborg, Karlskrona och Örebro. De runt 700 som kommer att omplaceras till kundtjänst är anställda som bor i eller i anslutning till de orter där de kontoren kommer att ligga, förklarar Fredrik Andersson.

Att arbetssökande ska få hjälp via mobilen eller datorn är han i grunden kluven till.

– Det klart att jag förstår att vissa kunder kan klara sig på distans men samtidigt är det så pass många som inte kan klara sig utan behöver stöd på olika sätt. Det finns en liten övertro på digitalisering som jag ser det, säger Fredrik Andersson.

För arbetsförmedlarnas del är det också mer fördelaktigt att vara på plats i lokala kontor för att kunna ha närmare samarbete med lokala potentiella arbetsgivare, än att sitta på annan ort och förmedla jobb via telefonen, enligt Fredrik Andersson.

Förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare ledde också till att turordningskretsarna fastställdes, enligt det färdiga avtalet, som Publikt tagit del av.

Arbetsförmedlingen är indelade i geografiska marknadsområden, och av avtalet framgår att varje sådant område ska utgöra en turordningskrets. Inom varje krets kommer turordningen för de anställda att fastställas utifrån anställningstid. De med likvärdiga arbetsuppgifter jämförs med varandra, förklarar Fredrik Andersson.

Chocken efter varselbeskedet som kom i slutet av januari har ännu inte lagt sig. Snarare tvärtom, enligt honom.

– Det snarare accelererar nu. Folk vill ha besked om utifall deras tjänster eller kontor blir kvar. Vi försöker stötta men oron är svår att hantera eftersom vi inte vet än vilka som drabbas personligen, säger Fredrik Andersson.

Han bedömer att det kommer att ta åtminstone ett par veckor innan den typen av besked kan ges till de anställda på Arbetsförmedlingen.

Fredrik Andersson, avdelningsordförande ST inom Arbetsförmedlingen.
Bild: Casper Hedberg
Fredrik Andersson, avdelningsordförande ST inom Arbetsförmedlingen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.