Hård press på servicekontor

ARBETSMILJÖ2010-09-01

Underbemanning och bristande kompetensutveckling är återkommande problem på de gemensamma statliga servicekontoren. Det visar en medlemsenkät som ST gjort.

Skatteverket och Försäkringskassan har sedan 2008 byggt upp 101 gemensamma kontor runt om i landet. Syftet är att förbättra servicen till medborgarna, men facket har fått många signaler om en svår arbetssituation för personalen. ST har därför gjort en enkät till alla medlemmar på servicekontoren.

– Resultaten visar att kontoren är underbemannade och personalen pressad, berättar Lars-Göran Fridlund, vice ordförande för ST inom Skatteverket. Man tycker inte heller att man får den kompetensutveckling som behövs i jobbet.

Enligt enkätsvaren anser 69 procent att bemanningen är otillräcklig för att klara sjukdomsfall, semestrar och annan frånvaro. Fyra av tio tycker att arbetsmiljön är dålig eller ganska dålig, och över hälften är stressade minst ett par gånger i veckan. I fråga om kompetensutveckling anser tre av fyra att de helt eller delvis saknar utrymme för det.

– Det verkar som om problemen är störst på de medelstora kontoren, säger Lars-Göran Fridlund. Vi anser att de är medvetet underbemannade, och tanken är att de ska låna in personal från huvudmyndigheterna. Men det blir brandkårsutryckningar som fungerar dåligt. Vi i ST-avdelningen anser att man i stället bör ha en överkapacitet och fylla upp med andra arbetsuppgifter när det är lugnt.

Ett annat problem är att handläggarna får ta emot mycket skäll och kritik från besökarna.

– Servicekontoren ska bara handlägga enklare ärenden, men allmänheten väntar sig samma service som myndigheterna tidigare gett på sina egna kontor. Många anställda säger att de sliter hårt och gör ett kanonjobb, och som belöning får de bara skäll.

Varken Lars-Göran Fridlund eller avdelningsordförande Ing-Marie Sandin tror egentligen på servicekontoren.

– Vi har redan från början varnat för att det här kan bli sämre för medborgarna, säger Ing-Marie Sandin. Det kan vara en lösning på orter där man annars skulle ha lagt ned, men i större städer får man bättre service på myndigheten.

Av enkäten framgår också att en stor del av medlemmarna, 73 procent, anser att de inte fått tillräckligt stöd av facket. Det är inte tillfredsställande, medger Lars-Göran Fridlund.

– Vi har agerat lokalt på vissa ställen. Det är en svårare sits när flera myndigheter är inblandade. Men nu ska vi från de berörda ST-avdelningarna bestämma hur vi gemensamt ska gå vidare med detta. Det handlar om flera hundra anställda, och vi kan inte låta saker gå hur dåligt som helst hur länge som helst.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA