Hårdbantning trots ökad arbetslöshet

ARBETSFÖRMEDLINGEN2008-12-16

Hundratals kan förlora jobbet inom Arbetsförmedlingens stödverksamhet. Varken den ökande arbetslösheten eller pengarna i regeringens krispaket påverkar de planerade neddragningarna.

Arbetslösheten väntas öka lavinartat och Arbetsförmedlingen får 300 miljoner kronor extra nästa år i regeringens krispaket. Men det påverkar inte den sedan tidigare planerade bantningen av stödverksamheten.

Tio nationella center

I dag är de som arbetar med stödfunktioner – som administration, utredningsverksamhet, personalfrågor och ekonomi – utspridda över hela landet. Nu ska verksamheten koncentreras till tio nationella stödcenter. Neddragningar ska också göras på huvudkontoret i Stockholm.

Arbetsförmedlingen minskar därmed sin personal med 400 till 500 personer, enligt myndighetens ekonomidirektör Britt Angleryd. Det motsvarar ungefär en tredjedel av personalbudgeten för stödverksamheten.

Hur många som blir övertaliga blir klart först i slutet av januari.

Det är olyckligt, menar STs avdelningsordförande Thomas Fager.

– Det finns en enorm oro över vad som ska hända och det är alltid bättre att veta än att leva i ovisshet. Det vore bra att slå fast en övertalighet så att vi har ett utgångsläge för omställningsarbetet. Då kan också samarbetet med Trygghetsstiftelsen inledas, säger han

Nu erbjuds de inom stödverksamheten som fyllt 63 år pensionsersättning enligt det statliga trygghetsavtalet. Det pågår också intern annonsering efter arbetsförmedlare.

Varning från konsult

– Om arbetsgivaren driver igenom sin plan befarar jag att kärnverksamheten påverkas negativt. Då finns risk för att arbetsförmedlarna får utföra arbete som i dag tillhör stödverksamheten, säger Thomas Fager.

En arbetstagarkonsult har på uppdrag av facken gått igenom Arbetsförmedlingens ekonomi och organisation. Slutsatsen är att myndighetens åtgärder till stor del är rimliga, men att personalminskningar på cirka 450 personer är för omfattande.

Om administrativa uppgifter övervältras på arbetsförmedlarna »tappar man en del av poängen med att frigöra resurser för att arbeta med kund«, enligt konsultrapporten som också påpekar att det är svårt att skilja kärnverksamhet från stödverksamhet.

Thomas Fager.
Bild: Sören Fröberg
Thomas Fager.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsrätt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA