Inget sparbesked när gd mötte ministern

FK2006-11-28

Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg vet fortfarande inte hur han ska kunna spara in en kvarts miljard kronor nästa år. Syftet med omorganisationen 2008 är inte att spara pengar.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

I förra numret av ST Press berättade Curt Malmborg om hur överraskad han blev när han läste budgetpropositionen. Regeringen hade minskat Försäkringskassans budget med 260 miljoner kronor mer än han räknat med. Han saknade också anvisningar om vad som skulle sparas in.

Sedan dess har han träffat socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson.

–Jag har förklarat att 2007 är ett mellanår då vi inte kan göra några större besparingar.

Löfte om mer kontakter

Han säger att han fortfarande inte fått någon vägledning om vad Försäkringskassan ska spara in på, men att han har fått löfte om fortlöpande kontakt med ministern.

För att klara budgeten nästa år räknar Curt Malmborg med att använda en del av anslagskrediten – pengar som måste betalas tillbaka senare. Han hoppas att regeringen ska skjuta till medel under våren, men har inte fått någon utfästelse om mer pengar.

Försäkringskassan har ännu inte beslutat om några neddragningar, men just nu genomförs en inventering för att se hur många som ska gå i pension och hur många vikarier det finns.

–I december ska vi ta ställning till hur vi ska göra för att spara pengar.

Myndigheten har också infört ett omedelbart anställningsstopp.

Syftet med den stora omorganisation som Försäkringskassan planerar att genomföra 2008 är inte i första hand att spara, utan att öka servicen gentemot kunderna, förklarar Curt Malmborg. Men den kan innebära besparingar på sikt.

Antalet kontor, som i dag är 330, kommer att vara ungefär detsamma. Men flertalet av dem ska samverka med andra myndigheter, som Ams eller Skatteverket, eller med kommunen.

Ett tjugotal kontor i de större städerna blir kvar i dagens form. Därutöver ska det finnas ett antal specialistenheter.

»Vi höjer ambitionsnivån«

–Vi kommer inte att ha färre kontor än i dag, tvärtom höjer vi ambitionsnivån när vi säger att vi ska ha minst ett kontor i varje kommun, säger Curt Malmborg.

Tanken är att kunderna ska kunna välja om de vill använda de nya telefontjänster som ska byggas upp, internet eller göra personliga besök på Försäkringskassan.

Hur många som ska arbeta på varje kontor kan Curt Malmborg inte svara på ännu. Han kan inte heller i dagsläget säga hur många slags ärenden man ska kunna hantera på lokalkontoren.

Men STs avdelningsordförande på Försäkringskassan, Siv Norlin, anser att kontoren riskerar att bli kundtjänster, med en eller två anställda, i stället för kontor.

Fler anställda krävs

–Tanken är att besökarna ska få sina ärenden handlagda direkt. Men vi har 47 olika slags ärenden. En eller två personer kan inte ha kompetens att ta hand om alla ärenden. Därför anser vi att det måste finnas mer personal på varje kontor än vad Försäkringskassan skissat på.

Om omorganisationen och den minskade budgeten kommer att leda till uppsägningar kan Curt Malmborg inte svara på i dag.

Men den nya organisationen förutsätter att kontor och personal flyttar geografiskt, påpekar Siv Norlin.

–Och de som inte kan följa med måste säga upp sig själva. Då behöver ju inte arbetsgivaren tala om uppsägningar trots att effekten blir densamma, säger hon.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA