Bild: Creative Commons

Konflikten på Pågatågen fortsätter

SPÅRTRAFIKEN2020-11-06

ST inom Pågatågen rasar över att arbetsgivaren Arriva påbörjat uppsägningar innan saken förhandlats. Men Arriva tillbakavisar uppgifterna. Enligt företaget avvaktar man med uppsägningar tills ett nytt lokalt avtal finns på plats.

STs klubbordförande på Pågatågen Mikaela Kronholm Lundgren säger till Publikt att hon under onsdagskvällen fick reda på att arbetsgivaren Arriva hade börjat säga upp personer. Detta trots att uppsägningarna inte hade förhandlats med de fackliga organisationerna.

– Vi hade bara fått se en las-lista, säger hon.

Mikaela Kronholm Lundgren blev rasande när hon nåddes av uppgifterna.

– Det är fruktansvärt dålig stil att inte ge oss ordentlig information så att vi kan förbereda våra medlemmar på vad som händer. Det är på ren svenska förjävligt och oproffsigt hanterat, säger hon och tillägger att man nu fått stopp på uppsägningarna.

Det var i juni som Arriva varslade 300 anställda på Pågatågen. Ett beslut som motiverades med att transportföretaget väntade sig lägre intäkter på grund av pandemin. Arriva försökte därefter att få personalen att gå ned till deltid för att kapa kostnader. I samband med det ville också företaget att de anställda skulle byta kollektivavtal, något som fick hård kritik av de fackliga organisationerna.

I ett preliminärt turpaket från Skånetrafiken ser trafiken nu ut att kunna öka igen. Enligt Mikaela Kronholm Lundgren skulle paketet innebära fler turer än vad som kördes innan pandemin. Hon har därför svårt att se hur Arriva motiverar behovet att säga upp personal.

– Det preliminära paketet tyder på att det blir en rejäl ökning jämfört med förra året. I min matematik blir det konstigt att säga upp personer på grund av arbetsbrist samtidigt som antalet turer ökar, säger hon.

Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund tillbakavisar uppgifterna om att företaget skulle ha börjat säga upp personal.

”Det stämmer inte att vi börjat några uppsägningar ännu. Vi avvaktar uppsägningarna på grund av fortsatta förhandlingarna om lokalt kollektivavtal”, skriver han i ett mejl till Publikt.

Han skriver vidare att schemaläggningen, som avgör behovet av personal framöver, inte är klar och att det finns osäkerheter i den preliminära beställning som företaget har fått från Region Skåne. Arriva kan därför ännu inte kommunicera hur många som kommer att sägas upp,

Christer Ekelund konstaterar samtidigt att den befarade arbetsbristen fortfarande finns kvar, även om omfattningen är mindre.

”Den beställning vi har fått ger full tursättning under ’peak’ men innebär fortfarande neddragningar på kvällar och helger. Våra intäkter baseras på vår produktion och på hur många som reser med oss, den utglesade trafiken och fortsatt resenärstapp innebär att behovet av att sänka kostnaderna kvarstår”, skriver Christer Ekelund.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA