Lex Sarah också inom SiS

SIS2011-06-15
Också personal vid Statens Institutionsstyrelse, SiS, omfattas från 1 juli av lex Sarah. Det innebär var och en blir skyldig att rapportera eventuella missförhållanden i verksamheten.

Hittills har lex Sarah gällt personal verksamma inom äldreomsorgen och omsorg om personer med funktionshinder. Från och med 1 juli utvidgas bestämmelserna till att gälla alla anställda inom SiS och socialtjänsten.

”I vår verksamhet kan det handla om brister i den fysiska miljön på institutionerna, olika typer av våld mellan ungdomar och klienter eller olika typer av olämpligt beteende från personal mot ungdomar och klinter”, säger SiS chefsjurist Åsa Hård af Segerstad i ett pressmeddelande.

Granskningsenheten inom SiS har tagit fram riktlinjer för hur lagen ska tillämpas. Syftet är att verksamheten ska utvecklas och missförhållanden rättas till.

”Det finns inget syndabockstänkande kring detta med lex Sarah. Utan tanken är att anställda ska våga påpeka det de uppfattar som missförhållanden. Det är så vi kan bli bättre”, säger Åsa Hård af Segerstad.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

SiS Arbetsrätt
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.