Behöver mer pengar till servicekontor

FÖRSÄKRINGSKASSAN2011-05-13

Försäkringskassan kommer inte att klara av att bemanna servicekontoren utan extra anslag. Den bedömningen gör både myndighetens ledning och facket.

– Det är riksdagen som beslutar om statsbidrag och stiftar lagarna. Riksdagen borde fundera över om man inte borde anslå mer pengar till Försäkringskassan i det här läget, säger myndighetens överdirektör Stig Orustfjord.

Regeringens besked om att Försäkringskassan inte får lämna servicekontoren var väntat, efter riksdagsbeslutet i april. Stig Orustfjord säger att myndigheten välkomnar hjälpen från riksdag och regering när det gäller servicekontorens framtid:

– Att gå ur servicekontoren har inte varit något vi önskat oss, men när vi ålades ytterligare sparkrav på flera hundra miljoner kronor, utöver de rationaliseringar som alla myndigheter tvingas till, var det vår bedömning att det inte skulle räcka med osthyveln.

Försäkringskassan har identifierat två grupper av kunder som utnyttjar servicekontoren. Dels de som av olika skäl har svårt att använda tjänsterna på webben och via telefon. Dels de som går till servicekontoret för att det är svårt att komma fram i telefon:

– I höst kommer det nya tjänster på webben. Det här uppdraget från regeringen hindrar inte att vi fortsätter att utveckla tjänster på Internet, säger Stig Orustfjord.

Regeringens uppdrag innebär att Försäkringskassan nu kommer att bemanna de servicekontor som öppnas i maj. Men utan extra anslag kommer Försäkringskassan inte att klara att upprätthålla bemanningen på alla landets servicekontor, säger Stig Orustfjord.

– Utan extra anslag behöver vi vara 1 000 färre anställda 2013. Skulle man ta allt på handläggarna är vi tillbaka vid 2008 års situation.

Också Siv Norlin, ordförande för ST inom Försäkringskassan, säger att riksdagen måste skjuta till mer pengar för att myndigheterna ska klara sitt uppdrag:

– Om vi hade fått mer pengar skulle det inte behöva göras någon analys. Man får väl anta att myndigheterna hade gjort den analysen när man valde att inrätta servicekontor. Men en positiv tolkning av att man säger ”lägg inte ned än” skulle kunna vara av att regeringen menar att de ändå tänker ge oss mer pengar så småningom.

Ovissheten och de olika turerna kring Försäkringskassan och servicekontoren gör situationen mycket påfrestande för personalen, säger Siv Norlin:

– Det är oerhört jobbigt för personalen att arbeta i en verksamhet som man säger ska läggas ned. Osäkerheten är stor och man funderar ”hur ska jag göra – söka ett annat jobb redan nu eller vänta och hoppas på att det ska bli en fortsättning”. Den som inte har något annat val är bara orolig.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA