Fler servicekontor tar över kundtorg

STATENS SERVICECENTER2020-05-28

Ytterligare 18 statliga servicekontor tar över Arbetsförmedlingens verksamhet kundtorg. Enligt STs Anna-Maria Andersson finns en oro för att närheten till besökarna innebär en smittorisk under coronapandemin.

I december förra året inleddes ett pilotprojekt där sex kontor inom Statens servicecenter, SSC, övertog Arbetsförmedlingens service i tjänsten kundtorg. Nu är pilotverksamheten permanentad och ytterligare 18 servicekontor ska införliva kundtorg i sin verksamhet. Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar skriver i ett pressmeddelande att övergången säkrar servicen på fler platser än vad Arbetsförmedlingen kan erbjuda med sitt nuvarande, krympta kontorsnät.

När Publikt i vintras besökte ett av pilotkontoren, i Skellefteå, var servicehandläggarna nöjda med att få nya arbetsuppgifter. Men de beklagade att de inte hade tillgång till Arbetsförmedlingens verksamhetssystem, vilket innebar att servicen till kunderna blev begränsad.

Det problemet kvarstår, säger Anna-Maria Andersson, vice ordförande för ST inom Statens servicecenter.

– Vi hade hoppats på en ändring, men gränssnittet är detsamma. Däremot har utbildningen blivit bättre, och alla kontor med Kundtorg har numera direkta kontaktvägar med Arbetsförmedlingen.

Ett nytt problem, kopplat till frågan om tillgång till Arbetsförmedlingens verksamhetssystem, har uppkommit i och med coronapandemin. Efter kritik om smittorisk när kunder gör fysiska besök på kontoren hanteras de flesta ärenden bakom disk med plexiglasskärm. Men eftersom personalen inte kan komma in i Arbetsförmedlingens system måste de stå bredvid kunden när denne loggar in, och titta på samma skärm.

– Det är ett bekymmer, och många medlemmar känner stor oro, säger Anna-Maria Andersson. Vi fick mer ro med det nya arbetssättet bakom disk, men så måste vi ut på golvet igen i ärenden som gäller Kundtorg.

Hon tycker ändå att arbetsgivaren tar frågan på allvar och försöker hitta lösningar.

– Man har gjort olika provisoriska lokala lösningar utifrån hur lokalerna ser ut, och nu tittar vi på en plexiglaslösning där man nästan bygger in kunddatorn.

Kundtorg på Statens servicecenter

  • Sedan tidigare har servicekontoren i Hässleholm, Motala, Skellefteå, Strömstad, Söderhamn och Växjö arbetat med Kundtorg.
  • De nya servicekontor som under juni tar över Kundtorg är Avesta, Gällivare, Haparanda, Hudiksvall, Jokkmokk, Kiruna, Kramfors, Ludvika, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Torsby, Vansbro, Vilhelmina, Åsele, Älmhult och Överkalix.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA