Fler servicekontor tar över kundtorg

STATENS SERVICECENTER2020-05-28
Ytterligare 18 statliga servicekontor tar över Arbetsförmedlingens verksamhet kundtorg. Enligt STs Anna-Maria Andersson finns en oro för att närheten till besökarna innebär en smittorisk under coronapandemin.

I december förra året inleddes ett pilotprojekt där sex kontor inom Statens servicecenter, SSC, övertog Arbetsförmedlingens service i tjänsten kundtorg. Nu är pilotverksamheten permanentad och ytterligare 18 servicekontor ska införliva kundtorg i sin verksamhet. Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar skriver i ett pressmeddelande att övergången säkrar servicen på fler platser än vad Arbetsförmedlingen kan erbjuda med sitt nuvarande, krympta kontorsnät.

När Publikt i vintras besökte ett av pilotkontoren, i Skellefteå, var servicehandläggarna nöjda med att få nya arbetsuppgifter. Men de beklagade att de inte hade tillgång till Arbetsförmedlingens verksamhetssystem, vilket innebar att servicen till kunderna blev begränsad.

Det problemet kvarstår, säger Anna-Maria Andersson, vice ordförande för ST inom Statens servicecenter.

– Vi hade hoppats på en ändring, men gränssnittet är detsamma. Däremot har utbildningen blivit bättre, och alla kontor med Kundtorg har numera direkta kontaktvägar med Arbetsförmedlingen.

Ett nytt problem, kopplat till frågan om tillgång till Arbetsförmedlingens verksamhetssystem, har uppkommit i och med coronapandemin. Efter kritik om smittorisk när kunder gör fysiska besök på kontoren hanteras de flesta ärenden bakom disk med plexiglasskärm. Men eftersom personalen inte kan komma in i Arbetsförmedlingens system måste de stå bredvid kunden när denne loggar in, och titta på samma skärm.

– Det är ett bekymmer, och många medlemmar känner stor oro, säger Anna-Maria Andersson. Vi fick mer ro med det nya arbetssättet bakom disk, men så måste vi ut på golvet igen i ärenden som gäller Kundtorg.

Hon tycker ändå att arbetsgivaren tar frågan på allvar och försöker hitta lösningar.

– Man har gjort olika provisoriska lokala lösningar utifrån hur lokalerna ser ut, och nu tittar vi på en plexiglaslösning där man nästan bygger in kunddatorn.

Kundtorg på Statens servicecenter

  • Sedan tidigare har servicekontoren i Hässleholm, Motala, Skellefteå, Strömstad, Söderhamn och Växjö arbetat med Kundtorg.
  • De nya servicekontor som under juni tar över Kundtorg är Avesta, Gällivare, Haparanda, Hudiksvall, Jokkmokk, Kiruna, Kramfors, Ludvika, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strömsund, Torsby, Vansbro, Vilhelmina, Åsele, Älmhult och Överkalix.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.