Annons:
Riksrevisionen rekommenderar att regeringen tar beslut om att göra om planeringen av en höghastighetsbana i Sverige. På bilden det fransk-belgiska höghastighetståget Thalys.Bild:Mostphotos
SPÅRTRAFIKEN
Nyhet
AVLinus Hellerstedt3 kommentarerTyck till!

Vill utreda alternativ till höghastighetsjärnväg

Trafikverket har underskattat kostnaderna för höghastighetsjärnväg och myndigheten har inte heller prövat om det finns billigare alternativ, skriver Riksrevisionen, som granskat planeringsprocessen. Regeringen bör därför ge Trafikverket i uppdrag att göra om planeringen och utreda alternativa lösningar, anser Riksrevisionen.

"Huvudproblemet är att planeringen har utgått från lösningen snarare än problemet. Regeringen har tagit initiativ till höghastighetsjärnvägen utan att det funnits underlag i form av åtgärdsvalsstudier och samlade effektbedömningar", konstaterar riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

När de förväntade kostnaderna för en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö bedömdes 2003 uppgick de till 50 miljarder kronor. Det var en kraftig underskattning. Nu är bedömningen att projektet kommer att kosta omkring 250 miljarder kronor, skriver Riksrevisionen i en ny granskningsrapport. 

I sin planering har Trafikverket inte heller i tillräcklig omfattning prövat om det finns andra billigare alternativ till infrastruktur än just en höghastighetsjärnväg, enligt Riksrevisionen.

”Övriga investeringsprojekt i den nationella transportplanen är generellt samhällsekonomiskt lönsamma. Den olönsamma höghastighetsjärnvägen riskerar därmed att konkurrera ut ett stort antal projekt som skulle ge mer nytta för pengarna”, kommenterar Ingemar Delveborn, som är projektledare på Riksrevisionen, i pressmeddelandet.

Riksrevisionen rekommenderar att regeringen tar beslut om att göra om processen innan man går vidare.

”Sammantaget kan vi konstatera att över tio års planering inte resulterat i ett fullvärdigt beslutsunderlag. Innan några fler beslut tas bör regeringen se till att Trafikverket gör om planeringen på rätt sätt, kommenterar riksrevisor Helena Lindberg planeringsprocessen.

Att kostnadskalkylen har skenat beror på man inte har undersökt billigare sätt att bygga höghastighetsbanan på, enligt Stefan Bieder, tidigare vice ordförande för ST inom Spårtrafiken, som varit engagerad i frågan i många år.

Han håller med Riksrevisionen om att planeringen bör göras om.

– Men vi vill försöka se om man kan bygga på andra sätt. Exempelvis på pelare, vilket vi tror skulle få ned kostnaderna, säger Stefan Bieder till Publikt.

Han påpekar också att man från politiskt håll inte har rest frågan om att begära EU-bidrag för projektet, något som skulle kunna få ned kostnaderna ytterligare.

Stefan Bieder betonar att en höghastighetsbana fortfarande är det bästa alternativet infrastrukturmässigt.

– Ja, det är det bästa alternativet eftersom man frigör kapacitet på spåren.

Inlagt av Carl-Åke Utterström lör, 11/23/2019 - 18:10
Om man tittar på en 250 km/h:s lösning för höghastighetsbanorna så kostar det i runda slängar 290 miljarder och underhållet därför också 290 miljarder över en 20 års period. Dvs 5 procent av investeringskostnaden per år.

Enbart underhållskostnaden uppgår till högre summa än magnettågets 180 miljarder i investering och 87 miljarder i underhåll. Med andra ord så är magnettåget kostnadseffektivast.
Inlagt av Carl-Åke Utterström fre, 11/22/2019 - 10:12
Jag skickar separat debattartikel då magnettåget är ett synnerligen attraktivt och potentare alternativ gentemot att bygga gammaldags järnväg allrahelst som man inte orkar med dagens underhåll. Varför dra på sig ett ännu mer omfattande, kostnadskrävande underhåll som bland Alstom och Siemens avråder från. Vid nyutveckling så kommer de att byggas för maximal hastighet 249 km/h. Trots det så planerar Trafikverket för 320 km/h.
Inlagt av Håkan Norén, Ny... tors, 11/21/2019 - 17:26
Jag har under flera år drivit linjen att man ska bygga nya stambanro som vanliga svenska normaljärnvägar för 250 km/t. Det innebär att man dom kan köra snabgbtåg i den hastigheten En viktig fördel är också att man under lågtrafiktid, i första hand på nätterna, kan köra godståg

Vid en omprövning bör ett sådant alternativ utredas ordentligt. Om ett sådant alternativ borde alla politiska partier kunna enas.

Här en länk till en debattartikel jag skrivit i frågan. Den är inte dagsfärsk, men ändå i huvudsak relevant
https://www.dn.se/asikt/bygg-riktiga-stambanor-for-alla-sorters-tag/
KRIMINALVÅRDENNyhetEn intagen på häktet i Göteborg har anmält till Justitieombudsmannen att personal ska ha ritat smileys bakom galler och karikatyrer av mörkhyade på ägg som serverades till de intagna. Arbetsgivaren bekräftar för Publikt att en internutredning pågår.
PolisenNyhetI en debattartikel kritiserar Säkerhetspolisens chef Klas Friberg regeringen för att förhindra att polisen får tillgång till viktig krypterad information på webben. Informationen är viktig för brottsbekämpningen, skriver han.
ArbetsmarknadNyhetArbetsgivarna i staten redovisar ökade svårigheter att rekrytera högutbildad arbetskraft enligt årets Konjunkturbarometer. Samtidigt har det blivit lättare att anställa chefer och behålla personal.
Kort om: tjänstledighetFördjupningVill du utbilda dig till florist eller uppdatera dina kunskaper i engelska? Behöver du vårda en närstående eller har du ett fackligt förtroendeuppdrag? Här är fakta om vilka regler som gäller för tjänstledighet.
LönerNyhetDe svenska kollektivavtalens lägsta löner påverkar hela arbetsmarknaden – även på arbetsplatser som inte har gällande kollektivavtal. Det visar en rapport från Medlingsinstitutet till regeringen.
STATSBUDGETENNyhetRegeringen och dess samarbetspartier Centern och Liberalerna kommer att skjuta till extra pengar i vårändringsbudgeten till flera myndigheter, däribland Statens institutionsstyrelse. Det lämnade man besked om vid en presskonferens i dag.
MigrationsverketNyhetMigrationsverket upptäckte 481 fall av misstänkt människohandel under 2019. Det är en ökning med närmare hundra fall jämfört med 2018. Den vanligaste formen är människohandel för sexuella ändamål.
KriminalvårdenNyhetJustitieombudsmannen riktar allvarlig kritik mot häktet i Göteborg, sedan en intagen man med funktionsnedsättning inte fått sina särskilda behov tillgodosedda under tiden i häktet.
MutorNyhetUnder 2019 dömdes 30 personer för mutbrott. Det framgår av en rapport från Institutet mot mutor. Korruptionsrisken är enligt institutet störst i mötet mellan privat och offentlig sektor.
KulturNyhetTotalt gjordes 19,8 miljoner museibesök under 2019. Det innebär en ökning med åtta procent jämfört med året innan, konstaterar organisationen Sveriges museer.
KRIMINALVÅRDENNyhetST inom Kriminalvården har sagt upp både kollektivavtalet för nationella transportenheten och samverkansavtalet med arbetsgivaren. I nuläget vill arbetsgivaren inte förhandla om ett nytt samverkansavtal, säger myndighetens förhandlingschef Ola Nilsson till Publikt.
SJÖFARTSVERKETNyhetSjöfartsverkets personalansvarsnämnd väljer att inte dela ut någon varning till en chef som var berusad och inte ingrep med kraft då en anställd sexuellt trakasserade en kollega. Den man som utsatte sin kvinnliga kollega för trakasserier har tidigare tilldelats en varning av nämnden.
PolisenNyhetJustitieombudsmannen kritiserar en polis sedan denna använt hot om indraget körkort för att förmå en bilförare att acceptera en ordningsbot för att ha underlåtit att stanna vid stopplikt.
HögskolanNyhetI de flesta fall lönar det sig med en högskoleutbildning. Men vissa utbildningar ger mer i lönekuvertet än andra. Det visar en analys från Universitetskanslersämbetet, UKÄ.
DigitaliseringNyhetÖkad användning av artificiell intelligens, AI, kan skapa ekonomiska värden inom offentlig förvaltning motsvarande cirka 140 miljarder kronor per år, enligt en rapport från Myndigheten för digital förvaltning, Digg.
ArbetsmarknadNyhetValidering är viktigt för kompetensförsörjning och livslångt lärande. Det är en av de slutsatser som dras i Valideringsdelegationens slutbetänkande till regeringen.
MigrationsverketNyhetMigrationsverket varslar om uppsägning av 146 anställda i Skåne, Stockholms, Västerbottens, Västernorrlands och Östergötlands län. ”Jag tycker att det är olyckligt att varsla just nu, samtidigt som vi ska göra en stor omorganisation”, säger Sanna Norblad, ordförande för ST inom Migrationsverket.
LantmäterietNyhetLantmäteriet har beslutat att ta bort möjligheten till friskvårdstimme och i stället höja friskvårdsersättningen. Både ST och Saco-S på myndigheten är kritiska till förändringen. I intranätets kommentarsfält rasar missnöjet, berättar anställda som Publikt varit i kontakt med.
KriminalvårdenNyhetÄndrade regler kommer att innebära omfattande förändringar av Kriminalvårdens frivård. Villkorligt frigivna ska följas upp hårdare och fler drogtestas och få fotboja, skriver Dagens Nyheter.
DomstolarnaNyhet Domstolshandläggarna vid Värmlands tingsrätt har under flera år haft en dålig arbetsmiljö. Arbetsbelastningen är hög och många mår dåligt, enligt den anmälan som huvudskyddsombudet har gjort till Arbetsmiljöverket.
ARBETSMILJÖVERKETNyhetNär Arbetsmiljöverket flyttar sitt kontor från Stockholms innerstad till Solna krymper kontorsytan med mer än en tredjedel. ”Det är klart att det kan komma att påverka arbetsmiljön”, säger STs avdelningsordförande Marita Jonsson till Publikt.
KriminalvårdenNyhetRiksrevisionen har fått indikationer på att verksamheten vid Kriminalvårdens anstalter inte bedrivs på effektivast möjliga sätt, och har därför beslutat att inleda en granskning, skriver man i ett pressmeddelande. Anstalterna kostar cirka fem miljarder kronor per år.
PensionsmyndighetenNyhetPensionärernas riksorganisation, PRO, riktar skarp kritik mot de långa väntetiderna hos Pensionsmyndigheten. Den som söker bostadstillägg får vänta fem månader på besked, och ändringar tar ännu längre tid.
SiSNyhetEn anställd vid Statens institutionsstyrelse, SiS, har dömts till två års fängelse för vapenbrott. När mannen greps av polisen på allmän plats bar han skyddsväst och hade en skarpladdad pistol innanför byxlinningen. Den anställde har också anmälts till myndighetens personalansvarsnämnd.