Inom ett år ska Infranord ha gått över till arbetsgivarorganisationen Byggföretagen. Det betyder att STs 84 medlemmar får ett nytt kollektivavtal utanför STs avtalsområde.
Bild: Mostphotos
Inom ett år ska Infranord ha gått över till arbetsgivarorganisationen Byggföretagen. Det betyder att STs 84 medlemmar får ett nytt kollektivavtal utanför STs avtalsområde.

Infranord lämnar STs avtalsområde

JÄRNVÄGSINFRASTRUKTUR2020-10-29

Infranord ska byta arbetsgivarorganisation från Almega till Byggföretagen, och lämnar då STs avtalsområde. Förbundet uppmanar medlemmarna att byta fack efter övergången. Det nya kollektivavtalet kan betyda försämrade villkor, säger STs sektionsordförande Dick Rydås till Publikt.

Inom ett år ska det statligt ägda bolaget Infranord ha gått över till arbetsgivarorganisationen Byggföretagen. Det betyder att STs 84 medlemmar inom järnvägsinfrastrukturbolaget får ett nytt kollektivavtal utanför STs avtalsområde.

Det nya avtalet kan komma att innebära sämre villkor när det gäller till exempel semester, enligt STs ordförande inom Infranord Dick Rydås. Med nuvarande kollektivavtal har personalen på bolaget mellan 29 och 34 semesterdagar per år. Motsvarande avtal inom Byggföretagen har 25 semesterdagar.

– Det blir en förhandlingsfråga men skulle det bli 25 semesterdagar för alla oss som nu har uppemot 30 eller 34 dagar är det naturligtvis en försämring, säger han till Publikt.

Han framhåller också att det finns en rad andra förmåner som ligger i riskzonen för att försvinna med ett nytt avtal.

– Traditionellt har det varit så att statens medarbetare har haft lite lägre löner, men å andra sidan har man haft en hel del andra förmåner som har vägt upp. Nu finns det fler frågor än svar kring hur det kommer att bli, säger Dick Rydås.

Än så länge har han inte fått så mycket reaktioner kring avtalsbytet från ST-medlemmar inom Infranord, men eftersom ST är en mindre part än andra fackförbund inom Infranord sitter man inte med i bolagsstyrelsen, vilket gör att man fick information senare än andra, enligt Dick Rydås.

I den information som ST har skickat ut till sina medlemmar rekommenderar man medlemmarna att byta fackförbund till Unionen när skiftet till ny arbetsgivarorganisation är klart.

Det nuvarande kollektivavtalet med Almega kommer att gälla tills man har förhandlat fram ett nytt med Byggföretagen, enligt Infranords ledning. Det ska ta minst ett år, skriver Infranords vd Henrik Löfgren i ett mejl till Publikt:

”Vi vill tillhöra den arbetsgivarföreningen där de flesta järnvägsentreprenörer och merparten av våra leverantörer finns samlade. Genom ett byte kan vi som statligt bolag vara med och bidra till en positiv utveckling av branschen.”.

Han vill inte närmare gå in på hur han ser på att personalen kan få färre semesterdagar eller i övrigt sämre villkor i och med att man byter kollektivavtal.

”Facket har sin analys, vi har vår”, skriver Henrik Löfgren i mejlet.

I en tidigare version av artikeln angavs att de övergångsbestämmelser som innebär att den som har varit anställd länge inom Infranord har möjlighet till att gå i pension tidigare än vid 65 års ålder, så kallad öb-rätt, kan komma att försvinna i och med ett nytt kollektivavtal. Det stämmer inte.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA