Nytt skyddsstopp på pendeltågen hävdes direkt

SPÅRTRAFIKEN2022-02-21
I slutet av förra veckan lade skyddsombud på MTR ett nytt skyddsstopp mot planerna på ensamarbete för lokförare på pendeltågen i Stockholm. Det har nu, i likhet med det tidigare skyddsstoppet, hävts av Arbetsmiljöverket.

Publikt har tidigare rapporterat om Region Stockholms beslut att ersätta tågvärdarna på pendeltågen med övervakningskameror. Ett beslut som skulle innebära att lokföraren blir ensam ombord.

Pendeltågen i Stockholm körs av MTR och i slutet av januari lade STs skyddsombud på företaget ett skyddsstopp för planerna. I det hänvisade skyddsombuden till ett avgörande från regeringen från 2006 som förbjöd ensamarbete på pendeltågen. Skyddsstoppet hävdes kort därefter av Arbetsmiljöverket med hänvisning till att förbudet enbart gällde det företag som tidigare drev trafiken.

I torsdags lade skyddsombuden ett nytt skyddsstopp i ett försök att stoppa planerna. Även det ska nu ha hävts av Arbetsmiljöverket efter en inspektion i fredags.

Enligt STs ombudsman Tomas Fröstberg skickades kallelsen till inspektionen som hölls vid klockan 8 på fredagen, sent på torsdag eftermiddag, vilket ledde till att inget av de inblandade skyddsombuden hade möjlighet att delta.

– Skyddsombuden meddelade att de inte skulle kunna vara med, men det struntade Arbetsmiljöverket i och genomförde inspektionen ändå. Får man ens göra det? Det här stoppet hindrar inte heller driften, så det finns ingen anledning att ha den typen av skyndsamhet, säger han.

Det är framför allt lokförarens arbetsmiljö i samband med allvarliga händelser som skyddsombuden vill värna, berättar Tomas Fröstberg.

– Säg att man behöver göra en utrymning, ska man då göra det själv med 1 500 passagerare mitt ute i ingenstans? Det kan också handla om att man kör på någon eller att det uppstår en brand, säger han.

Skyddsombuden och ST inväntar nu det formella beslutet från Arbetsmiljöverket.

–  Vi behöver se hur de har resonerat, säger Tomas Fröstberg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.