Tågvärd på ett pendeltåg i Storstockholm.
Bild: Gamma-Man/Mostphotos
Tågvärd på ett pendeltåg i Storstockholm.

Strid om tågvärdarna på Stockholmspendeln

SPÅRTRAFIK2021-08-18

Kameror ska ersätta tågvärdarna i Stockholms pendeltågstrafik, enligt ett beslut i regionens trafiknämnd. De lokala facken är kritiska. ”Tågvärdarna behövs för resenärernas säkerhet och information”, säger Roger Delin, ordförande i ST-sektionen MTR Pendeln.

Strax före sommarsemestrarna kom beskedet från Region Stockholms trafiknämnd att tågvärdarna ska slopas 2023. I stället ska kameror sättas upp vid dörrparen och övervakas via skärm av lokföraren. Syftet är att spara pengar, enligt ansvariga politiker. Samtidigt lovar MTR att erbjuda de omkring 360 tågvärdarna andra arbeten inom bolaget.

Lokföraren Nils Wästberg Ahlmark anser att säkerheten för förare och resenärer försämras om tågvärdarna försvinner.

– Det sägs att blåljusbilar ska ersätta dem om något händer, men om tåget börjar brinna så måste jag evakuera uppemot 2000 resenärer helt själv.

Han framhåller att tågvärdarna även räddat livet på många genom att hindra så kallad koppelåkning, där människor ställt sig på kopplet mellan vagnarna.

– Ofta hoppar de på efter att tåget startat, och det ser tågvärden men inte jag. Är deras liv inte värt något?

En annan konsekvens blir stopp och förseningar, befarar han.

– Vi lokförare ansvarar för resenärernas säkerhet. Om vi anser att vi endast kan upprätthålla säkerheten till 99 procent kör vi inte.

De lokala facken vid MTR Pendeltåg är eniga om att beslutet måste ändras.

– Gärna kameror, det kan vara ett bra hjälpmedel för tågvärden som förbättrar säkerheten för våra resenärer. Men att ta bort tågvärdarna vore ett stort misstag, säger STs sektionsordförande Roger Delin.

Han påpekar att det kan vara 1 800 personer på ett tåg.

– Lokföraren klarar inte av det ensam om något oförutsett händer. Det kommer bli brist på information och stora tågförseningar om tågvärden tas bort. Vi på ST pendeln har tidigare skrivit till våra ansvariga politiker om detta och kommer fortsätta att göra det tills de ändrar sitt beslut. Jag tycker att resenärerna förtjänar bättre.

Facken hävdar att en gammal dom som förbjöd ensamarbete på pendeln ska gälla även i dag. Men enligt arbetsgivaren omfattar domen endast den tidigare upphandlade entreprenören Citypendeln.

– Vår bild är också att förutsättningarna då såg lite annorlunda ut, bland annat fanns inte dagens teknik på plats, säger Mats Johannesson, vd på MTR Pendeltågen.

Beslutet att ersätta tågvärdarna med kameraövervakning har fattats på politisk nivå, men företaget har varit delaktigt, enligt Mats Johannesson.

– Våra tankar och kunskap från oss som operatör finns med, och jag förstår varför man fattat beslutet. Men jag har respekt för att det är en stor förändring, och nu är det vårt ansvar som arbetsgivare att ta processen steg för steg.

Närmast ska en risk- och konsekvensanalys göras i samverkan med arbetstagarnas företrädare. Den fackliga kritiken mot att en sådan inte redan är gjord avfärdar han.

– Jag förstår att man reagerar, men mitt sätt att se på det är att fram till nu har det gjorts riskanalyser utifrån regelverken för järnvägstrafik. Nu när det finns ett politiskt beslut lämnas ansvaret över till oss som arbetsgivare att, tillsammans med fack och skyddsorganisation, genomföra de risk- och konsekvensanalyser som är kopplade till den organisatoriska förändringen.

Att en risk- och konsekvensanalys skulle leda fram till att tågvärdarna blir kvar ser han som osannolikt.

– Den här modellen finns i drift i andra delar av Europa och världen, och det indikerar att den med stor sannolikhet är möjlig att genomföra i Sverige. 

Den fortsatta processen ska diskuteras mellan parterna på ett möte i slutet av augusti. MTR bedömer att de första kamerorna kan installeras och testas i drift under första kvartalet nästa år. Driftsättningen ska vara fullföljd hösten 2023, enligt företagets plan.

Samtidigt blir tågvärdarnas vara eller icke vara en fråga för Arbetsmiljöverket, efter anmälan från facken. Fackförbunden har också startat en kampanj mot ensamarbete på pendeltågen, bland annat med en hashtagg: #rörintemintågvärd.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Inlagt av Jan (ej verifierad) tors, 08/19/2021 - 08:33
Vad är skillnaden mot tunnelbanan, jag har aldrig sett en tågvärd där. Jag har också åkt en del utomlands där är det inte ovanligt att tågen går utan ombordpersonal, till och med utan förare...

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA