500 jobb hotade i Borlänge

ST2007-09-05

Borlänge riskerar att förlora 500 jobb när den nya Transportstyrelsen bildas. Det befarar Tommy Aldvin, STs ordförande vid Vägverket.

Trafikinspektionsutredningen har föreslagit en sammanslagning av Vägtrafikinspektionen, Järnvägsstyrelsen, Sjöfartsinspektionen och Luftfartsstyrelsen till en myndighet. Också vissa uppgifter som i dag ligger på Vägverket ska enligt förslaget föras över till den nya myndigheten.

I Borlänge har förslaget väckt stor oro, skriver Dalarnas Tidningar. På Järnvägsstyrelsen och Vägtrafikinspektionen är ett 70-tal jobb direkt i riskzonen. Men enligt tidningsartikeln kan det vara betydligt värre än så. Enligt de direktiv regeringen lagt fast inför bildandet av den nya myndigheten ska ”utgångspunkten vara att den nya myndighetens verksamhet ska omfatta all norm- och tillståndsgivning samt tillsynsregler avseende de fyra transportslagen med beaktande av deras skilda förutsättningar. Transportstyrelsen ska vara registermyndighet avseende de fyra transportslagen och företräda Sverige i de organisationer där regelutveckling inom myndighetens ansvarsområden sker.”

Det skulle kunna innebära att ytterligare 400-500 jobb i Borlänge är hotade.

– Att väldigt många jobb berörs är helt klart. Personligen blev jag mörkrädd när jag läste detta, säger Tommy Aldvin, ST-ordförande vid Vägverket, till tidningen.

Vid Vägverket arbetar många anställda med körkortshantering och fordonslagstiftning, vilket hör till områdena tillståndsgivning respektive normgivning.

– Det står ju redan i dag klart att detta kommer att få konsekvenser för personalen, säger Tommy Aldvin.

Samtidigt har regeringen begärt en utredning av bolagisering av stora delar av Vägverkets och Banverkets områden, medan ytterligare en utredning ser över möjligheterna att bolagisera Vägtrafikinspektionen, VTI, och delar av Statens institut för kommunikationsanalys, Sika.

När det gäller var i landet den nya myndigheten ska lokaliseras har regeringen inte gett några definitiva signaler.

– Det är en känslig fråga man ännu inte vågat beröra. Striden står väl i huvudsak mellan Norrköping och Borlänge men Stockholm ska heller inte uteslutas, säger Tommy Aldvin till Dalarnas Tidningar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA