Bild: Michael Erhardsson/Mostphotos

Stor utmaning för SJ att ta över pendeln

SPÅRTRAFIKEN2024-02-13

Det kommer att bli en jättesvår utmaning för SJ att ta över Stockholms pendeltågstrafik efter MTR, konstaterar företagets vd Monica Lingegård i en intervju med Dagens Nyheter: ”Jag är inte naiv. Vi kommer att få drev mot oss på Facebook”, säger hon till tidningen.

SJ tar över uppdraget att driva pendeltågstrafiken i Stockholms län den 3 mars. Då avslutas uppdraget för den tidigare operatören, det Hongkongbaserade företaget MTR, i förtid.

Enligt Monica Lingegård tar SJ över en verksamhet i kris. Det finns en risk att läget till en början blir sämre, menar hon.

”Vi har inte gjort någon besiktning av verksamheten vi tar över från MTR, det görs vid övertagandet. Det är ett jättesvårt uppdrag som vi har stor respekt för”, säger Monica Lingegård till tidningen.

Det var i november i fjol som Storstockholms lokaltrafik, SL, beslutade att avtalet med MTR skulle brytas i förtid. Det har varit kort framförhållning för SJ att förbereda sitt övertagande, konstaterar Monica Lingegård.

”SJ kommer inte in med något trollspö. Jag är inte naiv. Vi kommer att få drev mot oss på Facebook där folk efter sex veckor säger att det inte går fler tåg än det gjorde tidigare. Jag hoppas att vi kan vara transparenta och sätta förväntansnivån rätt”, säger hon till Dagens Nyheter.

Den första uppgiften blir enligt SJ-chefen att stoppa utflödet av personal och få ordning på bristen på lokförare. Hon tror att SJ har goda möjligheter att lösa den problematiken, eftersom bolaget är en känd arbetsgivare som tidigare skött pendeltrafiken.

Det andra bekymret är enligt Monica Lingegård fordonsflottan. Det gäller att förstå verkstadskapaciteten, säger hon. Det handlar också om reservdelar för att få i gång tåg som i dag står still. Det är inte löst på ett kvartal, säger hon till Dagens Nyheter.

Den grundläggande frågan för SJ har varit om företaget skulle vara berett att ta den risk som det innebär att ta över pendeltågstrafiken nu. Styrelsen gjorde bedömningen att det krävdes en väldigt erfaren operatör för att ta över med så kort varsel. Det var inget alternativ för SJ att säga nej, understryker Monica Lingegård.

Hon berättar också att SJ övervägde att lägga ett anbud i miljardupphandlingen av Stockholms tunnelbana.

”Men vi kom fram till bedömningen att det inte var rätt affär för SJ”, säger hon till Dagens Nyheter.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA