Lotta Albertsson, före detta fältintervjuare på SCB, känner ingen skadeglädje över att den externa leverantören Evry gjort fel. "Evrys personal är säkert jätteduktiga men det är ingen av dem som har jobbat med det här i 20 år", säger hon till Publikt.
Bild: Niklas Johansson
Lotta Albertsson, före detta fältintervjuare på SCB, känner ingen skadeglädje över att den externa leverantören Evry gjort fel. "Evrys personal är säkert jätteduktiga men det är ingen av dem som har jobbat med det här i 20 år", säger hon till Publikt.

”Jag känner ingen skadeglädje”

SCB2019-10-24
När SCB lade ut arbetet med arbetslöshetsstatistik på entreprenad var Lotta Albertsson en av de 37 fältintervjuare som blev av med jobbet. Nu när det uppdagats att leverantören Evry gjort fel i datainsamlingen känner hon ingen skadeglädje. ”Jag tycker att de har reat ut det och jag blir ledsen eftersom undersökningen betyder så mycket”, säger hon till Publikt.

Efter att den externa leverantören Evry tog över hälften av arbetet med datainsamlingen till SCBs arbetskraftsundersökningar, AKU, blev 37 fältintervjuare på SCB av med jobbet.

I förra veckan meddelade SCB att misstag i datainsamlingen till AKU har gjort att att ökningen av arbetslösheten överdrivits. Som Publikt tidigare rapporterat har myndigheten kommit fram till att felet ligger i de data som samlats in av Evry.

En av de SCB-anställda fältintervjuare som förlorade sitt jobb i och med outsourcningen var Lotta Albertsson. Hon känner ingen skadeglädje och försöker lägga SCB bakom sig, säger hon till Publikt.

– Jag har jobbat i 20 år med arbetskraftsundersökningarna. Jag tycker att de har reat ut det och jag blir ledsen eftersom undersökningen betyder så mycket och är så viktig för samhället.

I samband med att hennes arbetsuppgifter togs över av Evry blev hon erbjuden ett jobb på SCB i Örebro. Men eftersom hon bor på en gård i småländska Flisby, nästan 25 mil därifrån, tackade hon nej och blev uppsagd.

Varför det har blivit fel i Evrys datainsamling vill Lotta Albertsson inte spekulera i.

– Evrys personal är säkert jätteduktiga men det är ingen av dem som har jobbat med det här i 20 år. Det är en komplex undersökning som tar tid att lära sig, och på den tiden när jag började fick jag gå på kurs flera gånger, säger hon.

Inte heller facket vet några detaljer om vad som orsakat felet. STs vice ordförande inom SCB, Ulla Ekander Liew, vet inte mer än det som SCB har kommunicerat utåt och till media, säger hon.

Facket har inte kallat till något extra möte med arbetsgivaren, eftersom man inte bedömer det som en akut fråga ur rent fackligt perspektiv.

– Men vi kommer såklart ta upp det här på våra regelbundna träffar med arbetsgivaren. Exakt hur har vi inte diskuterat än men det har med hela hanteringen att göra. Det är alltid så att när man lägger ut produktion externt så har man inte samma kontroll, säger Ulla Ekander Liew.

Den del av datainsamlingen till AKU som SCB gör sköts bland annat av personal som sitter i Örebro och de fältintervjuare runt om i landet som fick behålla jobbet efter upphandlingen av Evry som leverantör.

Flera anställda och före detta anställda inom SCB som Publikt har talat med beskriver de problem som uppstått efter att SCB lagt ut AKU-intervjuerna på entreprenad som inte helt oväntade.

En fältintervjuare som Publikt har pratat med, som vill vara anonym, säger att Evry först visade upp goda resultat, men att det var när företaget till en början hade kontrakt om att utföra en mindre del av arbetet.

När SCB lade ut en större del av arbetet på Evry, började kvalitetskurvan i termer av svarsfrekvens att peka nedåt, enligt fältintervjuaren.

– Det blir ju svårare med en stor mängd intervjuer, eftersom det är svårt att få tag i folk för den här typen av undersökningar nuförtiden, säger hen.

Enligt siffror som Publikt har tagit del av har de som sköter SCBs del av AKU-intervjuerna ofta bättre resultat när det gäller svarsfrekvensen än vad de som jobbar med Evrys del har.

När Evry tog över en större del av arbetet från fältintervjuarna i början av 2018 var bolagets svarsfrekvens runt 60 procent. I juli samma år var den nere på omkring 49 procent.

Under augusti i år var Evrys svarsfrekvens 50 procent, men samtidigt låg SCBs interna intervjuare då på 54 procent i sin halva av arbetet. 

– Man sade upp 37 personer och anlitade Evry för att komma billigare undan. Om jag spånar beror det här på att om man har arbetskraft som har jobbat länge och kan det här, så får man en bättre kvalitet eftersom de då kan göra ett mycket bättre jobb, säger fältintervjuaren om skillnaden i svarsfrekvens.

Enligt SCBs pressavdelning pågår just nu ett arbete där myndigheten tillsammans med Evry försöker reda ut i detalj vad som har orsakat felen i datainsamlingen. Parallellt pågår ett arbete med att rätta till den statistik som har blivit fel.

– Vi hoppas kunna ha mer information att komma med under nästa vecka, säger Johannes Cleris, pressansvarig på SCB.

Publikt har sökt ytterligare personer från SCB för kommentarer.

För den tidigare fältintervjuaren Lotta Albertssons del består vardagen nu av att söka jobb. Förra hösten gick hon ett par utbildningar.

– Men det är svårt. Jag har fyllt 63 och bor för långt bort från storstäderna. Men det känns lite konstigt att säga så. Nuförtiden ska vi ju jobba till 67, säger Lotta Albertsson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Ann-Sofie (ej verifierad) fre, 12/13/2019 - 11:59
Eftersom hon har lång vana vid arbetet borde hon ha stor chans att få tillbaka det när det nu ligger på SCB igen om det nu inte är så att tjänsterna kommer att läggas ut på bemanningsföretaget Lernia.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.