Bild: Roland Magnusson/Mostphotos, Postnord

Tesla stämmer Transportstyrelsen och Postnord

FACKLIGT2023-11-27

Elbilstillverkaren Tesla stämmer både Postnord och Transportstyrelsen efter de stoppade leveranserna av registreringsskyltar. STs biträdande förhandlingschef Niklas Simson konstaterar att företaget verkar sakna förståelse för den svenska arbetsmarknaden.

I början av förra veckan inleddes Sekos och STs blockad mot Postnords leveranser till Tesla. En sympatiåtgärd till stöd för IF Metall i konflikten med elbilstillverkaren Tesla, som inte vill teckna kollektivavtal. Sedan dess hanteras varken post eller paket som ska till bolaget av Postnord.

En följd av blockaden har blivit att Transportstyrelsen inte längre kan leverera registreringsskyltar till Tesla, eftersom myndigheten endast har avtal med Postnord om leveransen av skyltarna.

Tesla väljer nu att stämma både Postnord och Transportstyrelsen på grund av de uteblivna leveranserna, enligt tidningen Dagens Industri, DI.

”Denna tvist handlar om ett mycket allvarligt, närmast systemhotande, agerande hos Postnord”, skriver Tesla i den stämningsansökan som har lämnats in vid Solna tingsrätt, enligt DI. Den andra stämningsansökan som rör Transportstyrelsen har lämnats in till Norrköpings tingsrätt.

STs biträdande förhandlingschef Niklas Simson konstaterar att Tesla inte verkar förstå den svenska arbetsmarknaden.

– Tesla lägger väldigt mycket energi på att få saker prövade när man i stället skulle kunna teckna kollektivavtal. Då får de fredsplikt och kan bedriva sin verksamhet som alla andra framgångsrika företag här i landet, säger han.

Agerar ni på något sätt efter stämningsansökningarna?

– Nej, vi har vidtagit vår sympatiåtgärd som är en blockad. Det är inte vi som är stämda här och ingen har ifrågasatt vår åtgärd i de former som är möjliga. Så det finns ingen anledning för oss att göra något annat än att fortsätta blockaden.

Var ni medvetna om vad som skulle hända med registreringsskyltarna när ni beslutade om blockaden?

– Nej. Man kan vända på den frågan och fundera på vems sak det är att förutse alla konsekvenser. Vi har gjort en bedömning av huruvida våra åtgärder är legala eller inte och kommit fram till att de är legala. Därmed är det inte vår sak att uppmärksamma alla detaljer i det hela eller försöka få det åtgärdat. Det ligger i så fall i motpartens intresse, säger Niklas Simson.

Under måndagseftermiddagen beslutade Norrköpings tingsrätt att Transportstyrelsen måste låta Tesla hämta ut registreringsskyltarna hos tillverkaren Scandinavian Motorcenter, rapporterar Aftonbladet. Går myndigheten inte med på det inom sju dagar väntar böter på en miljon kronor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA