It-systemet kan inte läsa anmälningar

FÖRDJUPNING: ARN2018-11-21
»Vi är extremt stressade och går på knäna emellanå­t!«, säger Ulla Nilsson, ST-ord­förande på Allmänna reklamations­nämnden. It-verktygen släpar efter teknikutvecklingen, samtidigt som antalet ärenden ökat kraftigt.

När myndighetens nuvarande digitala handläggningssystem infördes 2011 hanterade Allmänna reklamationsnämnden, ARN, omkring 9 500 ärenden årligen. Under perioden januari–oktober i år har det kommit in 14 250 ärenden.

Vad beror den stora ökningen på?

– Det har blivit så lätt att göra en anmälan, säger Ulla Nilsson. Och anmälarna skickar med bilder, kvitton, fakturor och annat. Om de trycker ihop det i ett dokument måste handläggarna scrolla och scrolla, och det kan vara väldigt svårt att se vad de vill.

It-systemet är inte kompatibelt med de olika nya »avsändare« som skickar in anmälningar, som mobiler och läsplattor. Det kan inte heller hantera de handlingar som bifogas – i olika format från pc, Mac, Android, IOS med flera.

– Det som skulle vara så enkelt med ett digitalt system – att allt skickas rakt in i systemet – har aldrig funge­rat, berättar Ulla Nilsson. Det blir extra­arbete med manuell kon­ver­tering.

Man har också problem med driftsstörningar som gör att allmänheten och parterna inte kommer in på nämndens hemsida.

Ulla Nilsson är sekreterare och en av nio personer som bland annat tar emot anmälningar och registrerar mejl och inkommande dokument från systemet.

– När jag började för tolv år sedan sades det att det skulle räcka gott med tre sekreterare till framtidens digitala system. Det var en utopi.

Nya chefen Marcus Isgren har fått feedback från personalen om problemen och nu söker myndigheten en projekt­anställd it-strateg. Men med det osäkra politiska läget och ovissheten om nästa års anslag är det oklart vad som kan förverkligas.

Läs mer:

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.