Ta problemen med it-systemen på större allvar

LEDARE2018-11-21

Fackligt förtroendevalda på en mängd arbetsplatser vittnar om stora problem med it-arbetsmiljön. Frågan behöver tas på större allvar. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar.

Det nya studieadministrativa systemet Ladok 3 skapar stora arbetsmiljöproblem för de anställda på landets lärosäten. »Det är många som kontaktar mig och säger att de inte mår bra och att de inte kan utföra sina arbetsuppgifter«, säger Denita Gustavsson, STs sektionsordförande vid Karlstads universitet, i en intervju.

Hon och hennes kolleger berättar om de många problem de har med ett av sina viktigaste arbetsverktyg: bristande funktionalitet, återkommande driftsstörningar, omständliga procedurer och ständiga förändringar.

Det är problem som tyvärr inte på något sätt är unika för just detta system, eller för lärosätena. Tvärtom visar Publikts enkät till fackligt förtroendevalda på landets ST-arbetsplatser att de är mycket vanliga. En majoritet av dem som har svarat för sin arbets­plats räkning anser att medarbetare har arbetsmiljö­problem relaterade till it-system.

Datorn är i dag det viktigaste arbetsredskapet för de flesta tjänstemän. Det borde vara en självklarhet att utforma system som under­lättar arbetet så mycket som möjligt. Därför är det anmärkningsvärt att så många vittnar om att de i stället är långsamma, krångliga och saknar viktiga funktioner – eller kraschar med jämna mellanrum.

Sådana brister leder till ett onödigt och kostsamt slöseri med medarbetarnas tid. De skapar också stor – och hälsofarlig – stress.

På en byggarbetsplats skulle det knappast accepteras att en arbets­givare gav sina anställda arbetsverktyg som inte fungerar som de ska. Att det är vardag på många av landets kontor borde väcka betydligt större uppmärksamhet.

De it-experter som Publikt talar med känner igen den situation som ST-företrädarna beskriver från andra arbetsplatser. De konstaterar att arbetsgivarna behöver prioritera frågan för att en förbättring ska kunna ske – och lyfter särskilt fram vikten av att användarna är delaktiga i utvecklingen redan från start.

I Publikts enkät svarar de flesta fackliga företrädarna att berörda grupper »i någon mån« kan påverka utvecklingen av it-system. Men många konstaterar att de kommer in för sent i processen eller att deras synpunkter inte får genomslag. Här finns uppenbarligen ett stort utrymme för förbättringar.

Många gånger riktas ilska och frustration över en dålig it-arbetsmiljö främst mot systemen och dem som byggt dem. Ansvaret bör i stället placeras där det hör hemma – hos arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som måste skapa fungerande strukturer för it-utveckling. Det är arbetsgivaren som måste satsa de resurser som krävs för att medarbetarna ska kunna få väl fungerande verktyg, anpassade till den egna verksamheten. Det är arbetsgivaren som måste se till att alla anställda får den utbildning de behöver för att kunna använda systemen.

De fackliga företrädarnas vittnesbörd om it-arbetsmiljön på arbetsplatserna visar att många arbetsgivare inte fullt ut har tagit sitt ansvar. Det måste bli ändring på det.

Alexander Armiento,
chefredaktör

Läs vidare: Anställda stressas av dåliga it-system

Detta är en ledartext. Den speglar ledarskribentens personliga uppfattning.

ÄMNEN:

IT Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA