Avveckling av tågvärdar på Stockholms pendeltåg ett faktum

SPÅRTRAFIKEN2023-03-23

Inga protester från lokförare, fackliga organisationer, skyddsombud och rullstolsburna resenärer hjälpte. Region Stockholm avvecklar tågvärdarna på pendeltågen. ”Det är verkligen sorgligt”, säger Vänsterpartiets Lina El Yafi, vars förslag om att stoppa beslutet blev nedröstat.

Av:  Börge Nilsson

Inför sammanträdet i Region Stockholms trafiknämnd demonstrerade 300 motståndare till beslutet att avveckla tågvärdarna på gatan utanför.

– Vi var lokförare, tågvärdar, andra från kollektivtrafiken och handikapporganisationerna. Nätverket Rör inte min tågvärd lämnade över 23 000 namnunderskrifter till Anton Fendert, säger huvudskyddsombudet på ST inom Pendeln Nuru Magram.

Regionens politiska ledning – som består av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet – har tidigare förklarat att beslutet att avskaffa tågvärdarna på pendeltågen i regionen fattades redan sommaren 2021. Den punkt som skulle tas upp på onsdagens möte i trafiknämnden gällde bara en förstärkning av så kallade trygghetsskapande åtgärder på tågen, som en kompensation för att tågvärdarna fasas ut.

Den styrande koalitionen har dock ingen majoritet i regionfullmäktige, utan är beroende av stöd från Vänsterpartiet. Och eftersom både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i valrörelsen varit kritiska till beslutet att avveckla tågvärdarna, lade Vänsterpartiet under onsdagens sammanträde en reservation i syfte att åter bemanna varje pendeltåg med både lokförare och tågvärd. Men den reservationen fick enbart stöd av Sverigedemokraterna.

Den nya personal som ska förstärka det trygghetsskapande arbetet kallas trygghetsvärdar. Beslutet gäller 1 000 timmar per månad året ut, drygt sex heltider, att jämföra med de cirka 350 tågvärdar som ska försvinna, enligt Dagens Nyheter.

De timmarna ser Nuru Magram bara som en gest.

– Det är ju ingenting med tanke på hur stor trafik vi har.

I egenskap av huvudskyddsombud har hon, som Publikt tidigare rapporterat om, begärt att Arbetsmiljöverket ska stoppa ensambemanningen hos pendeltågsoperatören MTR. Arbetsmiljöverket har fattat beslut om att genomföra en inspektion, men avgörande i ärendet väntas inte förrän om flera veckor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA